خواص به دانه :

- لعاب به دانه را روي زخم ها و سوختگي ها بگذاريد تا باعث شفاي سريع آنها شود .

2-ضد تب است .

3-اسهال خوني و ساده را درمان مي كند .

4- براي درمان جراحات گلو موثر است .

5-سرفه را برطرف مي كند .

6- براي درمان تورم هاي داخلي بدن مفيد است .

7-براي التيام ترك پوست دست وبدن ، نوك پستان ، لب و بواسير لعاب به دانه را روي موضع بماليد .

8-براي درمان خشكي زبان و دهان مفيد است .

9-آفتاب زدگي را با ماليدن لعاب به دانه بر روي پوست درمان كنيد .

10-جويدن به دانه براي تقويت نيروي جنسي مفيد است .

خواص داروئي ميوه به :

از نظر طب قديم ايران به شيرين كيم گرم و تر و ترش و سرد و خشك است . روغن به سرد ، تر و قابض و به دانه سرد و تر است .

1)به تقويت كنده قلب است .

2)ادرار آور است.

3)نرم كننده سينه است .

4)مقوي معده و دستگاه هاضمه است .

5)قابض است .

6)خونريزي را بند مي آرود .

7)به ترش مسهل است .

8)به ترش براي تنگي نفس مفيد است .

9)به ترش استفراغ را بند مي آورد .

10)اسهال هاي ساده و اسهال خوني را درمان مي كند .

11)به بهترين و مفيد ترين ميوه براي مسلولين است .

12)خونريزي از رحم را متوقف مي كند .

13)اثر مفيد روي بواسير درد .

14)براي هضم غذا مفيد است .

به              Quince نام علمی     Cydonia

به درخت كوچكي است كه پوست ساقه و تنه آن قهو هاي بوده و در اكثر نقاط اروپا ، نواحي مديترانه ، آسيا و آفريقاي شمالي مي رويد .

برگهاي آن پوشيده از كرك و صاف است . گلهاي آن درشت ، برنگ سفيد و يا صورتي و داراي پنج گلبرگ مي باشد . ميوه رسيده زردرنگ ، گرد و يا بشكل گلابي است و در سطح آن پوشيده از كرك بوده و دريا طعمي مطبوع ، شيرين و يا كمي ترش است .

تركيبات شيميايي:

در 100 گرم ميوه به مواد زير مواد زير وجود است :

آب                           83 گرم

مواد قندي                  10 گرم

مواد نشاسته اي           5 گرم

كلسيم                     10 ميلي گرم

فسفر                       17 ميلي گرم

آهن                       0/8 ميلي گرم

پتاسيم                  195 ميلي گرم

سديم                    5 ميلي گرم

ويتامين آ               40 واحد

ويتامين ث            15 ميلي گرم

ويتامين ب 1         0/02 ميلي گرم

ويتامين ب 2        0/03 ميلي گرم

ويتامين ب 3       0/2 ميلي گرم

 

به

اسم من ((به )) است !

 

اسم من ((به )) است !

منبع ويتامين هاى مختلف هستم .

با آش من به مبارزه با امراض معدى برويد.

پوست من براى از بين بردن چين و چروك پوست مفيد است .

براى نرمى سينه و تنگ نفس مرا تجويز كنيد....

اسم من به است ، به من بهى و آبى هم مى گويند و اعراب مرا ((سفرجل )) مى خوانند. زادگاه اوليه ى من ايران است و در نام لاتينى من كلمه ايرانى به چشم مى خورد. من داراى انواع جنگلى - ترش - شيرين و ميخوش هستم . بهترين نوع من پيوندى است كه آنرا روى تنه ى زالزالك پيوند كرده باشند. نوع جنگلى من گس است و آنرا ((به شغال )) مى خوانند. قابل خوردن نيست ، ولى بهدانه ى آن بهتر از دانه ى پيوندى است . من داراى ويتامين هاى آ - ب و اى و پ 6 بوده داراى آهك و تانن هستم ، واز اين رو براى مبتلايان به امراض سل و دق غذاى مطلوبى مى باشم . آب جوشانده و پخته ى من مقوى و قابض است ، آب ميوه من كه به وسيله ماشين هاى فشارى گرفته شود، ملين بوده طبل شكم را خالى مى كند و در كوچك كردن شكم مؤ ثر است . شربت ساده ى من كه به شربت به معروف است ، براى درمان ورم روده مفيد مى باشد و شربت به ليمو مقوى قلب و معده بوده ، و ايجاد سرور مى نمايد. آش من غذاى گوارايى براى امراض معدى است و ((خورش ‍ به )) نيز همتاى آن مى باشد. آب ميوه ى من براى معالجه اسهال خونى و خونريزى معدى تجويز شده است و دمكرده ى شكوفه ى من (سى گرم در ليتر) سرفه را تسكين مى دهد. اگر پوست ميوه ى مرا پانزده روز در الكل خيس كنند، و با آب آن صورت را مالش دهند، چين و چروك را از بين مى برد.

وجود ويتامين هاى ب و پ در من سبب شده است كه اعصاب راتقويت كنم و جوانى را پايدار سازم . با آب جوشانده ى من مى توان معده - روده و رحم را شست . نوع ترش من در تقويت معده بهتر از شيرين است . نوع شيرين من مسرور كننده ، و مقوى معده و دماغ است . پيشاب را زياد مى كند. زياده روى در خوردن ((به ترش )) مسهل است . عصاره ى ميوه من مانع خونريزى و قى و خمار و تشنگى است . يكى از پزشكان قديم ايران معتقد است كه زياده روى در خوردن به ((ترش )) و ميخوش باعث سكسكه است . بوييدن انواع معطر من باعث تقويت روح حيوانى و نفسانى است . قى را بند مى آورد و خونريزى معده را درمان مى كند. خوردن ميوه خام من مخصوصا شاداب و شيرين آن جهت تفريج و معالجه وسواس و تسكين دردسر و آبريزش بينى و تقويت كبد ومعده مفيد مى باشد، اشتها را زياد مى كند بهترين خاصيت ميوه ى من حفظ جنين از سقط است و نوزاد را خوش آب و رنگ مى نمايم . ميوه من بوى بد دهان را از بين مى برد. يرقان را معالجه مى نمايد و التهاب معده را تسكين مى دهد و براى تسكين درد قسمت بالاى معده توصيه شده است . ميوه من از ويار زنان آبستن جلوگيرى مى كند. چكاندن ميوه در مجراى ادرار جهت دفع سوزش و معالجه جراحات آن مفيد است . اگر ميوه ى مرا زير آتش تنورى نماييد، به حدى كه رنگ آن تيره شود و بخوريد اسهال مزمن را معالجه مى كند مخصوصا اگر وسط ميوه مرا خالى كرده و دانه ها را برداشته و به جاى آن جوزبو يا گذاشته باشند. مسكن تشنگى و حرارت معده است . مرباى من با آب نعناع براى جلوگيرى از قى به كار مى رود، شكوفه ى تازه من مسكن سينه - قابض و مسكن درد سر و قى كردن است . مقوى قلب ، دماغ و معده بوده ، و اثرى نيكو دارد. مرباى ميوه من جهت نرم كردن و درمان سرفه و تنگ نفس ‍ سودبخش مى باشد. ضماد ميوه و برگ درخت من جهت فروبردن ورمهاى گرم ، مخصوصا ورم چشم نافع است . از اين ضماد مى توان براى رفع سوزش محل نيش حشرات سمى استفاده نمود. ضماد برگ من به تنهايى جهت معالجه زخمهاى چركى مفيد مى باشد. كرك روى پوست من بسيار قابض است و براى گلو و آواز خوب نيست ، چنانچه آب ميوه ى مرا در روغن زيتون ريخته و آنرا غليظ نماييد، تنقيه ى آن جهت معالجه اسهال زخم معده اثر معجزه آسا دارد.

http://www.ghadeer.org/pezeshki/KHORAKY/KHORAKY1/zaban106.htm

"به" مقوی معده، دماغ، مفرح و مسرت افزای است.1 خوردن آب "به" پخته، جهت تقویت اعضای رئیسه مانند: قلب، مغز، کلیه، کبد و هضم غذا مفید است.2

 پیامبر(ص) فرمودند:« کسی که سه روز ناشتا "به" بخورد، ذهن او صاف و حلم و علم او بسیار می شود و از فکر شیطان و شیاطین محفوظ می ماند3

 

اترج یا همان بالنگ

 

اترج

اعراب به مركبات پوست كلفت كه در صنعت مرباسازى به كار مى رويم ، اترج مى گويند. از قديم در مصر و آفريقا به عمل مى آمديم و در داستان ((يوسف و زليخا)) نامى از ما برده شده است - در فارسى به نوع كوچك ما ترنج و ترنگ و به نوع بزرگ ما بالنگ مى گويند و چون بوى مطبوعى داريم ، از قديم شعراى خوش ذوق ايرانى ترنج را بهترين هديه ى عاشق به معشوقه مى دانستند. قسمت مورد استفاده ما پوست سفيد رنگ اسفنجى است كه در صنعت مرباسازى و تهيه خورش از آن استفاده مى نمايند. خورش بالنگ و ترنگ بسيار ثقيل و دير هضم است ، ولى مرباى آن نه تنها دير هضم نيست ، بلكه به هضم غذا كمك مى نمايد. طعم گوشت پوست ما كمى تلخ است و به همين جهت سه بار آنرا در آب جوشانده و آب تلخ آنرا دور مى ريزند تا تلخى آن گرفته شود، و بعد آن را در آب آهك انداخته و پس ‍ از چندى آنرا شسته و بعد مربا مى نمايند. مرباى بالنگ سفيد و مرباى ترنج زرد طلايى است .

ما نيز مثل ساير مركبات ، انواع شيرين و ميخوش داريم . گل ما خوشبوتر از بهار نارنج است ، و جميع اجزاء درخت ما در طب و داروسازى موارد استعمال دارد. ما در نقاط گرمسير به عمل مى آييم و ميوه ما را از اين سال تا سال ديگر به درخت مى ماند تا درخت ما گل و ميوه دهد همچنان بر درخت باقى است و روى اين اصل گفته اند:

رسم ترنج است در اين روزگار

اترج

پيش دهد ميوه بر آرد بهار

همين قدر مى دانم كه ميكربها و حشرات از ما فرار مى كنند و پليدى ها به ما نزديك نمى شوند، جوشانده ى پوست خشك شده ى ما مسكن قى صفراوى است و مضمضمه كردن با آن بوى بد دهان را از بين مى برد. چنانچه پوست خشك شده ما را كوبيده ، و با عسل ميل نماييد، پادزهر سموم ، مخصوصا مسوميت غذايى است و دانه هاى ما پادزهر حشرات ، مخصوصا مار افعى است و ((ترياق فاروق )) با آن ساخته مى شود. پوست ما نيز مانند ساير مركبات سرشار از ويتامين هاى مختلف است . مقوى قلب و معده بوده ، كبد را از سموم پاك مى نمايد. اشتها را زياد مى كند. فشار و رقت خون را از بين مى برم . به علت داشتن كلسيم زياد، غم و غصه را زايل مى نمايد.

خانواده ى مركبات ، مخصوصا هسته آنها به عنوان بهترين ضد سم گزش ‍ حشرات مخصوصا مار و عقرب شناخته شده و در ميان آن ها انواع نارنج مقام والاترى دارند و در افسانه هاى مصرى در اين مورد داستان جالبى وجود دارد. گويند در مصر قديم محكومان را با نيش افعى مى كشتند، روزى دو نفر محكوم را از زندان بيرون آورده ، براى اعدام به سوى قفس افعى مى بردند. بين راه زنى به حال آنها دلش سوخت و به هر يك دو ترنج داد و آنها كه گرسنه بودند، آنها را با پوست و هسته خوردند و در نتيجه نيش افعى در بدن آنها كارگر نشده ، و هر دو جان به سلامت بردند.

http://www.ghadeer.org/pezeshki/KHORAKY/KHORAKY1/zaban109.htm

نام اصلی آن بالنگ می باشد. در کتب طب سنتی با نام: «اترج کبیر» آمده است. میوه اصلی آن را به فارسی «بالنگ» یا «بادرنگ» می گویند و به هندی آن را «ترنج» می نامند.5

 پیامبر(ص) فرمودند: « بر شما لازم است خوردن ترنج که دل را نورانی کرده، مغز را قوت و فزونی می دهد.»6

 مالیدن روغن بالنگ(ترنج) برای رفع بی حسی، فلجی، لقوه، رَعشه، درد مفاصل، سیاتیک و امراض سرد عصبی و درد کلیه و مثانه مفید است.7 

 

توت فرنگي و خواص اعجاب آور آن

 

توت فرنگي سرشار از ويتامينهاي ب، ث، قند، سلولز، مواد چربي و البومي ن.ويد وداراي اهن ،اهك ، فسفر،منيزيم،پتاسيم،سديم،سيليس ،يد وبرم مي باشد.ظريف ترين ميوه هاست.مقوي ، خنك ، ادرار آور و تصفيه كننده خون مي باشد.پيش از غذا بخوريد اشتها اور است.مواد قندي ان از نوع لولوز استكه براي اشخاصي كه بيماري قند دارند بسار خوب است . يك قاشق سوپ خوري توت فرنگي جنگلي را اگر در مقداري خامه تازه مخلوط كنيد، براي اشخاصي كه مرض قند دارند د سري عالي خواهد بود.

توت فرنگي داراي موادي است كه املاح معدني را زيادكرده بدن را تقويت مي كند.مصرف ان براي اشخاصي كه ضعيفند يا مسلول مفيد است.اين بيماران اگر به مقدار كافي هر روز توت فرنگي مصرف كنند، علاوه بر جذب املاح معدني مقدار لازم ويتامين ث را نيز مصرف خواهند كرد و اين ويتامين در توت فرنگي به مقدار كافي وجود دارد.اگر سيليس در بدن كم باشد، شخص مبتلا به سرطان وتصلب شرايين ميگردد.به همين جهت براي جلوگيري از اين دو مرض بايد در فصل توت فرنگي به مقدار كافي ان را خورد تا رفع كمبود اين ماده حياتي را از بدن كردهشخص مبتلا به امراض مهلك نشود.

املاح معدني توت فرنگي ، خاصيت مسهلي به ان بخشيده زيرا اين املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت هم ان را براي كساني كه به يبوست مبتلا هستند تجويز مي كنند .توت فرنگي به مقدار زيادي اسيد سالسيليك در خود در خود نهفته دارد كه بر روي كبد كيسه مثانه و كليه ها ومفاصل عمل قابل توجهي دارد .به همين علت است كه ان را براي بيماراني كه مبتلا به رماتيسم ، نقرس ، سنگ كليه ، مسموميت ، درد كبد و يا كساني كه صفراوي ودموي مي باشند تجويز مي نمايند.

براي رفع كرم روده صبح ناشتا بايد نيم كيلو توت فرنگي خورد وتا ظهر هيچ چيز ديگر نخورد .

توت فرنگي اين خاصيت را دارد كه مي تواند رسوب دندانها را پاك كند.

توت فرنگ سنگين و سقل استو كساني كه معده حساس دارند بايد كمي انگور فرنگي به ان افزوده و بعد ان را ميل نمايند.زيزا انگور فرنگي داراي اسيد پكتيك است و اين اسيد ترشح عصير معدي را زياد كرده ، در نتيجه عمل هضم را اسان ميسازد.

توت فرنگي را در اب نشوئيد، زيرا اين عمل سبب مي شود كه عطر لطيف اين ميوه ناپديد گردد.زراعت و كشت توت فرنگي احتياج زيادي به كود انساني دارد و اين كود جنان چه مي دانيد پر از ميكروبهاي مختلف است كه گاهي ميكروب خطر ناك حصبه تيفوئيد نيز به وسيله همين كود به ميوه چسبيده ، با خوردن آن شخص مبتلا به اين بيماري مهلك مي گردد.در اين مورد بايد توت فرنگي را در اب استرليزه كاملا شستشو داد و بعد ان را قطعه قطعه كرده مدت يك ربع ضد عفوني كرده و بعد كاملا شست و اب كشيد.سپس توت فرنگي را كه مصون از ميكروب است با خيال راحت مصرف نمود.

شيره ي توت فرنگي ضد عفوني كننده ميكروب ابرت كه توليد تب حصبه را مي نمايد مي باشد.وقتي كه توت فرنگي را قطعه قطعه كرديد، شيره ان بيرون امد ميكروب حصيه را مي كشد.اگرتوت فرنگي را بصورت محلول براي شستن صورت مصرف كنند ، چين و چروك پوست را صاف كرده ، برق و جلاي خاصي به چهره مي بخشد.

جوشانده برگهاي توت فرنگي با شيرين بيان اسم را تخفيف و تسكين مي دهد و ريشه ان به مقدار بيست گرم در يك ليتر اب براي اسهال كودكان مفيد است .

خوردن اين ميوه ترشي خون را از بين ميبرد و محيط بدن را قليايي مي كند .

توت فرنگي مقوي قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش مي كند و بهترين صفرابر است.براي مرض قند ، خارش بدن وتنگي نفس و سرفه هاي خشك مفيد بوده و بواسير را درمان ميكند و شباهت زيادي به تمشك دارد.

درمان بيماريها به روش سنتي-اسماعيل اژدري

سيب سلطان ميوه هاست

 

سيب يكي از بهترين وپرارزشترين ميوه هاست.غذايي طبي است كه سرشار از ويتامينها واملاح معدني است و اين ويتامينها بيشتر در پوست سيب نهفته وبرحسب شرايط آب و هواي محل رويش متفاوت است.سيب داراي ويتامينهاي (آ) و (ب) و ( ث) ومواد چربي تانن ،اسيد ماليك،سلولز،82 تا 86 درصد مواد قندي ،6 تا 16 درصد اسيدهاي پنتوزان ،0.5 درصد سلولز 0.9 در صد به حال تركيب 16 درصد بيشتر اسيدماليك تانن،0.3درصد بكتين مواد چرب،مواد البومينوئيدي ،خاكستر0.3 درصد شامل پتاس ،سود ، سيليس ، آهك منيزي ،اسيد فسفريك وغيره است.يكي از مهمترين قندهاي موجود در سيب (سود بيتون) نام دارد.اين قند خاصيتش اينست كه 70 درصد ان بدون اين كه به گلوكز تيديل شود،در بدن رخنه وايجاد حرارات مي كند و چون به گلوكز تبديل نميشود براي مبتلايان به مرض قند مضر نمي باشد.

سيب يك ميوهي معجزه گر است ،زيرا خاصيت پاك كردن سم وقدرت غذايي دارد.

وجود ويتامين (آ) در سيب براي تقويت بدن و سلامت پوست ، كلسيم سيب جهت رشد و نمو ناخن و تقويت مخاط دهان و بيني ،مخصوصا تقويت بينايي مفيد استو از ايجاد شبكوري جلوگيري مي نمايد.

وجود ويتامين(ب) در سيب براي رفع بي حوصلگي وعصبانيت ، بهت و حيرت، ترس، بي خوابي،زخم گوشه لب (تبخال)، خشكي وسوزش كف دست، نارسايي كبد،ورم حلق،زخم قرنيه در چشم رشد جنين بانوان باردار وحفظ رنگ مواثر قاطع دارد وتورم مهبل را هم بر طرف مي كند.

وجود ويتامين(ث) در سيب براي تامين نيروي دفاعي بدن در برابر ميكروبها وازدياد مقاومت بدندر برابر ناملايمات زندگي ،رفع خونريزي لثه و تورم آن ، بهبود سريع زخمها و شكستگي استخوان ورشد طول قد كودكان مفيد است.خوردن سيب خام و پخته آن مانع تشكيل اسيداوريك در بدن ودفع اسيد فرميك مي شود واسيدهاي ديگر را افزايش مي دهد و به واسطه مواد قليايي است كه اسيد اوريك وسموم ديگر بدن را حل ودفع مي كند و اوره را كم مي سازدو براي مبتلايان به رماتيسم ، مخصوصا نقرس و درد مفاصل وبيماريهاي دستگاه كليه ومثانه ومجاري ادرار بسيار نافع مي باشد و دهان را ضد عفوني وغده هاي بزاقي دهان و ترشحات عصير معدي را تقويت مي كند و براي كساني كه كمتر حركت مي كنند مفيد است.براي چاقي و امراض ريوي ، كبدي مفيد بوده اعمال اعضا ئ بدن را مرتب وعمل كبد را درباره تيفوئيد و اسهال خوني و ساده اطفال منظم و از تحريك ان جلوگيري مي كند.

خوردن يك عدد سيب در موقع خواب براي يبوستهاي مزمن فوق العاده مفيد است و يرقان را معالجه مي كند.كساني كه اولسر(زخم معده) دارند سيب را رنده نمايند يا آب آن را گرفته بنوشيد.

سيب برايدرد گوش ، تنگي نفس ، سرفه، ترشح برونشها ، گرفتگي صدا ، زخم جراحات ، بي خوابي ، يواسير ، تصلب شرايين ، ناراحتيهاي عصبي ، پر خوني مغز ، بيماريهاي پوستي ، اگزماي مزمن ، كوليت يا ورم روده بزگ ، گلو درد وآنژين مفيد است.

خواص سيب از نظر پرو فسور لهامو ودكتر لئونس كارليه:سيب يكي از بهترين ميوه هاي طبي است كه هم عضلات و هم اعصاب را غذا مي دهد.سيب سرخ شيرين تر و نسبت به سيبهاي ديگر امتياز وخواص بيشتري دارد.

سيب دهان را خوشبو وضد عفوني مي كند، اسيداوريك و ديگر سموم را كه جمع شده اند ،حل كرده غده هاي بزاق دهان و ترشحات عصير معدي را تقويت مي كند.به همين جهت است براي افرادي كه در يكجا نشسته اند وحركت نمي كنند بسيار مفيد است.

هر كس صبح ناشتا يك سيب بخورد، بهترين داروي تصفيه ي خون را مصرف كرده است.

درمان بيماريها به روش سنتي-اسماعيل اژدري

اسم من ((سيب )) است !

 

اسم من ((سيب )) است !

قندك و گلاب سخن مى گويند

اعصاب را تقويت مى كنم .

دشمن سرسخت بوى بد دهانم اما، به شرطى ....

دوست گرفتاران مرض قند هستم و قلب را آرامش مى بخشم ...

ما دو برادر از نوع پيشرس سيب هستيم كه هر دو آخر بهار و اوايل تابستان خدمت ميرسيم ، و عمرمان كوتاه است و كسى نمى تواند ما را براى فصول بعد نگاهدارى كند.

هر دو شيرين - خوشمزه و معطر هستيم ، با اين فرق كه قند من بيشتر و عطر برادرم گلاب زيادتر است ، مزيت من بر سيب گلاب نازكى پوستم مى باشد و پوست من براى هر معده اى قابل هضم است .

ولى پوست گلاب كمى سخت تر است و در نتيجه عطر خود را بيشتر حفظ مى كند. چون هر معده اى نمى تواند پوست گلاب را هضم كند، به اين جهت عده اى آنرا پوست كنده مى خورند و در نتيجه از مواهبى كه طبيعت در روى پوست ما گذاشته است محروم مى شوند. اگر اين اشخاص سيب را با پوست خوب و با دقت جويده ، و ميل نمايند و يا آنرا با پوست رنده كرده و به صورت پالوده بخورند پوست سيب گلاب هم بخوبى قابل هضم خواهد شد.

در هر حال ما غذاى روح و جسم هستيم ، عضلات و اعصاب را تقويت مى نماييم ، دهان را ضد عفونى مى كنيم و بوى بد آنرا از بين مى برم . به كسانى كه داراى نفس بدبو هستند، توصيه كنيد كه قبلا يك سبزى مثل كاهو را خوب با دهان بجوند و بعد يك سيب را با پوست جويده ميل نمايند.

هر كس ما را صبح ناشتا ميل نمايد، بيمارى را از اطراف خود دور مى كند. ما سموم بدن ، مخصوصا ((اسيد اوريك )) را دفع مى كنيم ، و در نتيجه ، درمان خوبى براى مبتلايان به روماتيسم - درد مفاصل و نقرس هستيم ، ما هر دو ترشحات غدد، مخصوصا بزاق و ترشحات معدى را تقويت مى كنيم ، و به هضم غذا كمك مى نماييم ، و براى فم المعده و قلب مناسب مى باشيم .

مبتلايان به زخم معده كه نمى توانند ميوه ى خام بخورند، به آسانى مى توانند ما را رنده كرده ، بدون پختن نوش جان نمايند. زيرا ما در روى درخت با حرارت آفتاب به حد كافى پخته شده ايم .

هر كس ما را با پوست بخوريد، از شر يبوست و تنبلى روده و كبد راحت خواهد شد.

ما با آنكه شيرين هستيم ، براى مبتلايان به مرض قند ضرر نداريم . و در عوض مفرح و اشتهاآور مى باشيم . خفقان و تنگ نفس را معالجه مى كنيم . مقوى قلب و دماغ و جگر مى باشيم ، و راندن صفرا را از معده آسان مى نماييم و تا حدى از سرطان پيشگيرى مى نماييم .

ما مى توانيم وسواس سودايى را درمان كنيم و هر دو ضد سم مى باشيم و سم عقرب را خنثى مى كنيم .

اگر يك قاچ سيب را روى محل گزيدگى نيش عقرب يا زنبور بماليد به درمان آن كمك مؤ ثرى كرده ايد. ضماد گوشت ما روى پلك چشم ، جهت تسكين درد آن نافع است . از ميوه كال و نارس ما دارويى جهت درمان اسهال خونى مى گيرند. عده اى از پزشكان قديم معتقد بودند كه خوردن سيب كال توليد نسيان مى نمايد، ولى در طب جديد چنين عقيده اى وجود ندارد، هر كس ما را بخورد و بعد احساس ناراحتى و سنگينى در معده نمايد، نبايد روى آن آب سرد ميل نمايد.

دهاتى ها وقتى مبتلا به سرماخوردگى مى شوند، رژيم سيب مى گيرند، و سه روز غير از سيب غذاى ديگرى نمى خورند و در نتيجه به راحتى معالجه مى شوند زيرا سيب بهترين دوا و مناسب ترين غذا براى مبتلايان به سرماخوردگى است .

ما سموم بدن اطفال شيرخوار را دفع مى نماييم ، و اگر شما به آنها از آب سيب قندك يا گلاب بدهيد، احساس آرامش كرده گريه و زارى نمى نمايند.

پالوده ما براى معالجه اسهال مخصوصا اسهال اطفال بسيار نافع است و ما هر دو داراى فسفر هستيم ، و سلسله اعصاب را تقويت مى كنيم . ما هر دو خواب آور خوبى هستيم . اگر شما مبتلا به بى خوابى هستيد، قبل از خواب چند دانه سيب بخوريد و با يك استكان آب سيب سر بكشيد.

عصاره برگ ما ضد كرم است ، و براى فرونشانده ورمهاى گرم مفيد است .

مرباى گل قند ما جهت ضعف قلب و دماغ مؤ ثر است و براى اين كار بهتر است آنرا با دو برابر وزنش گلقندگل سرخ مخلوط نماييد.

يكى از برادران ما كه نوعى از آن زودرس بوده و با ما به بازار مى آيد، سيب ترش است ، اين سيب داراى اسيد ماليك است و براى دفع غلبه ى صفرا و غليان خون بسيار مفيد است و براى معالجه وسواس سودايى ، از سيب شيرين بهتر است . ولى براى مبتلايان به اسهال خونى خوب نيست و اعصاب را كمى ضعيف مى نمايد.

آب سيب ترش كه آنرا بدون شيرينى به قوام آورند، جهت درمان امراض ‍ صفراوى و سنگ كيسه ى صفرا مفيد است .

يكى از مشخصات خانوادگى ما اين است كه در تمام فصول سال ، خدمتگزار شما هستيم ، ما انواع زودرس بهاره - تابستانى - پاييزى و زمستانى داريم ، و شما در هر فصل سال مى توانيد ما را در دكان ميوه فروشى پيدا كنيد و از طعم و بوى ما لذت ببريد و از منافع سرشار ما بهره مند شويد.

Red Gravenstein apple

اسم من ((آلبالو)) است !

 

اسم من ((آلبالو)) است !

ما دو برادريم يكى بنام آلبالو و يكى بنام گيلاس .

براى چاقها نعمت بزرگى هستم .

در هسته و دمم خواص بسيارى هست

ماسك برادرم گيلاس براى زيبايان بسيار مفيد است

ما دو برادر هستيم يكى به نام آلبالو و ديگرى گيلاس و از تركيبمان آلبالو گيلاس به عمل آمده است . به من آلوبالو و آلو بو على هم گفته اند. رنگ من سرخ است ولى برادرانم گيلاس به رنگهاى صورتى سرخ - زرد و سياه ظاهر شده اند. طعم من ترش و برادرانم شيرين و گاهى ميخوش مى باشند همه ما برادران سرشار از ويتامين هاى آ - ب - د - و ث هستيم موادى مانند منيزيم - كلسيم و آهن زياد داريم و كمى هم داراى سديم و پتاسيم و روى و فسفر مى باشيم . ترشى خون را پائين مى آوريم . ادرار را زياد مى كنيم و براى مبتلايان به نقرس - رماتيسم و مفاصل شراين غذاى مفيدى هستيم .

برادرم گيلاس سينه را نرم مى كند. معده را ضد عفونى مى نمايد. و تخمير معده را از بين مى برد و از اين رو يبوست را معالجه مى كند و اسهال مخصوصا اسهال خونى را شفا مى بخشد، و بسيار سهل الهضم است . براى مبتلايان به مرض چاقى يك غذاى ايده آل است و مبتلايان و كسانى كه مى خواهند لاغر شوند مى توانند گيلاس را قبل از غذا ميل نمايند. زيرا خوردن گيلاس قبل از غذا شخص را سير مى كند و جلوى اشتها را مى گيرد و در عين حال او را چاق نمى نمايد و اين ، به علت آن است كه قند گيلاس با قند انگور متفاوت است و روى همين اصل ، براى مبتلايان به مرض قند بسيار نافع بوده و خوردنش ضررى ندارد، هيچوقت گيلاس را بعد از غذا و سر سيرى نخوريد. زيرا معده را سنگين و ايجاد تخامه مى نمايد.

من خودم صفرابر خوبى هستم ، قى و اسهال صفراوى را درمان مى كنم . عطش و التهاب را كم مى كنم و دوست معده و كبد هستم - ميوه ى خشك شده من كمى قابض است .

چنانچه مغز هسته مرا گرفته با يك دهم وزنش ، رازيانه جوشانده ، و ميل نماييد، سنگهاى كليه و مثانه را از بين ميبرد.

صمغ درخت من و برادرانم سينه را نرم مى كند و رنگ رخسار را باز كرده ، قلب را جلا مى دهد. براى درمان سرفه بهتر است كه صمغ را گرفته با آب سرد ميل نماييد.

يكى ديگر از مزاياى برادرم گيلاس آن است كه دم كرده دم آن ادرار را زياد مى كند و اين خاصيت او شهرت جهانى دارد.

جوشانده برگ گيلاس در شير ملين است .

ماسك زيبايى كه با گوشت گيلاس تهيه مى شود، پوست را نرم و رنگ رخسار را باز مى نمايد و براى اين كار بهتر است كه از گيلاسهاى درشت خراسانى استفاده كنيد و گوشت آنها را روى صورت بماليد و بگذاريد مدتى بماند.

گيلاسهاى خراسانى كه در قشم و ميگون كاشته شده و از آب رودخانه شمشك سيراب مى شوند، فسفر بيشترى دارند و روى اين اصل در مقابل آفات نباتى قدرت مبارزه بيشترى دارند و خوردن آنها مغز را تقويت مى نمايد. و در اينجا بد نيست بدانيد كه بزرگترين معدن فسفر دنيا در شمشك قرار دارد.

http://www.ghadeer.org/pezeshki/KHORAKY/KHORAKY1/zaban106.htm

اسم من (( طالبى )) است !

 

اسم من (( طالبى )) است !

از شيرينى با قند رقابت مى كنم .

من راديو اكتيو دارم و ضد بيمارى مختلف هستم .

عطر مطبوع من مقوى قلب است و عروق را باز مى كند.

خانم ها اگر بفهمند در پوست من چه چيزها براى زيبايى نهفته است ، عاشق بيقرارم خواهند شد.

من تنگ طلا طالبى هستم .

برادرم گرمك را مى شناسيد و همانطور كه مردم به او لقب طلاى بى بلا داده اند، خوردن آن داراى منافع سرشار است . البته من هم با بلا نيستم ، تنها فرق من با برادرم گرمك اين است كه مبتلايان به مرض قند بدون دغدغه خاطر مى توانند آنرا نوش جان كنند، ولى به من نمى توانند نزديك شوند.

من هم مانند برادرم گرمك سهل الهضم بوده ، مانند بعضى از اقسام خربوزه توليد تخامه نمى نمايم و شما مى توانيد مرا به عنوان دسر بعد از غذا ميل نماييد.

در مورد من و ساير بستگانم چنين نوشته است :

((خربوزه بهترين پاك كننده كليه و مثانه است و سنگ كليه را مى تركاند و مجارى ادرار را از سنگ پاك مى نمايد.))

من ملين و مدر هستم ، به اشخاص مبتلا به نقرس و روماتيسم و همچنين كسانى كه از يبوست و بواسير رنج مى برند، توصيه كنيد كه در اوايل تابستان كه من خدمت مى رسم ، از وجود من براى درمان كسالت خود استفاده نمايند.

ماليدن گوشت و آب من بر روى پوست صورت سبب نرمى و لطافت آن خواهد شد.

من سرشار از ويتامين هاى ((آ، ب ، ث )) هستم و بسيارى از بيمارى ها را درمان و پيشگيرى مى كنم و با داشتن مواد راديو اكتيو امراض خفته را بيدار مى كنم ، و مانند گرمك آنها را بيدار و بلافاصله سركوب مى نمايم . من هم مثل گرمك داراى اكسير جوانى هستم ، اما ميزان اين اكسير در گرمك بيشتر از من مى باشد.

من به علت داشتن پتاسيم و عطر مطبوع ، مقوى قلب هستم و عروق را باز مى كنم .

خلاصه من از نظر مواد غذايى و درمانى كم و بيش شبيه گرمك هستم و در بسيارى از خواص با او نزديك مى باشم ، و مورد پسند كسانى هستم كه ميوه را شيرين و آبدار مى خواهند و از خوردن گرمك چون شيرين نيست گريزانند!

طالبی

http://www.ghadeer.org/pezeshki/KHORAKY/KHORAKY1/zaban106.htm

و اما من ، ميوه هزاردانه ((توت )) هستم !

 اما من ، ميوه هزاردانه ((توت )) هستم !

شيرينى من ، مدافع گرفتاران مرض قند است .

به مبتلايان چاقى هيچگونه ضررى نمى رسانم .

در برگهايم هزار و يكنوع خاصيت وجود دارد.

در برگم خاصيت ضد سم هست .

من ارادتمند شما توت هستم . يك ميوه ى اصيل ايرانى هستم كه منشاء اصيلم همين خاك پاك ايران بوده و مرا از اينجا به ساير نقاط دنيا برده اند. با اينكه به رنگهاى سفيد، زرد، صورتى و سياه هستم ، طعمى شيرين و مطبوع دارم ، فقط برادرى دارم به نام شاه توت كه مزه اش ترش و قابض است .

توت سياه برادر تنى من است و چون درخت آن ، شاخه هايى دارد كه مانند بيد مجنون به سوى زمين آويزان است ، او را چون توت مجنون لقب داده اند.

عده اى مرا ((تود)) خوانده اند و اعراب نيز مرا معرب كرده و ((توث )) مى نامند.

طراحان جدول در روزنامه ها و مجلات به من لقب ((ميوه ى مركب )) داده اند.

برادر سياه چهره اى دارم كه مثل مركب سياه يا بنفش پر رنگ است و كسى كه او را بخورد مدفوعش سياه مى شود.

عده اى مرا ميوه بدون پوست مى دانند، در صورتى كه اين طور نيست . ميوه من چون خوشه اى از دانه هاى آبدار است و اين دانه ها داراى پوست - گوشت و هسته مى باشد و ولى مجموع آنها پوست ندارد و از طرفى ، پوست و هسته اين دانه ها بقدرى نرم و لطيف است كه به چشم نمى خورد و در يك نوع از بستگان من هسته بكلى از بين رفته و آنرا توت بيدانه ناميده اند.

ميوه ى شيرين و مطبوع ، خوراك شما و برگ من خوراك كرم ابريشم است و بهترين خوراك براى كرم ابريشم ، برگ نوع نرك من است كه ميوه نمى دهد.

ميوه ى سفيد مرا خشك كرده ، به نام توت خشك ذخيره مى نمايند و اين ميوه هاى خشك با اينكه شيرين است ، خوردن آن براى مبتلايان به مرض ‍ قند ضرر ندارد. زيرا قند آن درست معكوس قند انگور است . مبتلايان به مرض چاقى هم مى توانند بدون ترس آنرا بخورند و براى اين كار بهتر است آنرا قبل از غذا با يك استكان چاى يا يك ليوان آب بخورند تا جلوى اشتهاى آنها را مسدود نمايد. قند آن با اينكه نيروبخش است ، سبب چاقى نمى شود.

جوشانده پوست - ريشه و برگ من ادرار را زياد مى كند و شيره ى برگهاى من ، به عنوان تب بر و التيام دهنده زخم در گذشته مصرف زياد داشت .

جوشانده ريشه من براى دفع كرم كدو بسيار نافع است ، مخصوصا اگر با مقدارى مساوى برگ شفتالو مخلوط شده و جوشيده شود. از شكاف دادن ريشه من ، آبى بدست مى آيد كه اگر آنرا با آب مقطر و برگ مو و انجير سياه بجوشانيد، و پس از صاف كردن غليظ نمايند، بهترين نوع خضاب خواهد بود. آب ريشه من يك مسهل قوى است ، مخصوصا اگر اول شب آنرا تيغ زده ، و آنچه شب تراوش نمايد جمع نمايند، اين آب جهت درد دندان و باز شدن پيله ى آن و همچنين باز شدن دمل مفيد است ، صمغ پوست من هم همين خاصيت را دارد.

مضمضمه جوشانده برگ من و جويدن صمغ درخت من ، براى محكم كردن لثه مفيد است ، و از كرم خوردگى دندان جلوگيرى مى كند.

عصاره برگ من ضد سم قوى است - ضماد ميوه كال من با سركه جهت شقاق مفيد است .

توت سفید

http://www.ghadeer.org/pezeshki/KHORAKY/KHORAKY1/zaban106.htm

خرما، شیر و سوپ بهترین مواد غذایی برای هنگام افطار

یک متخصص تغذیه در آستانه شروع ماه مبارک رمضان گفت: کمبود آب، قند، نمک ها از جمله موادی هستند که به واسطه روزه داری ایجاد می شوند که البته می توان براحتی این کمبود را با مصرف مواد غذایی مناسب نظیر سوپ هنگام افطار جبران کرد.

دکتر سید علی کشاورز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر افزود: با کمبود مایعات بدن و نمک بدن فرد روزه دار بویژه در ساعات پایانی روز ممکن است دچار ضعف و بی حالی شود ، اما با مصرف مایعات گرم نظیر چای و آش به ویژه سوپ و شیر که می تواند آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند، بهترین مواد غذایی هستند که روزه دار می تواند هنگام افطار از آن استفاده کند.

وی اظهار داشت : افرادی که بتازگی مکلف به گرفتن روزه شده اند چون در دوران رشد سریع و در آستانه بلوغ قرار دارند نیازهای تغذیه ای آنها بیش از بزرگسالان است ، بنابراین پس از باز کردن روزه خود با مصرف نان و پنیر و سبزی، در صورتی توانایی برای مصرف وعده شام را بعد از 2 تا 3 ساعت داشته باشند بهتر است این شیوه برای آنها انجام شود.

کشاورز ادامه داد: در برخی موارد بعضی از نوجوانان پس باز کردن افطار دیگر اشتهایی برای مصرف شام ندارند در این صورت هنگام مصرف شام برای آنها باید بلافاصله بعد از باز کردن روزه باشد.

وی افزود: بزرگسالان به لحاظ تغذیه ای وضعیت متفاوتی دارند چون اغلب پس از باز کردن روزه اشتها و تمایل زیادی برای خوردن غذا دارند بنابراین بهتر است با نان و پنیر و سوپ روزه خود را باز کرده و وعده شام به میزان کم را پس از 2 تا 3 ساعت فاصله زمانی مصرف کنند. 

این متخصص تغذیه در مورد مصرف شیرینی ها در این ماه گفت: استفاده از شیرینی ها در ماه رمضان بسیار شایع است اما بهترین شیرینی در این روزها خرما است چون ضمن داشتن طعم شیرین و تامین قند مورد نیاز بدن قند موجود در آن نیز زیان قند معمولی و شکری موجود در شیرینی های دیگر را ندارد.

وی ادامه داد: با مصرف خرما، ویتامین و نمک مورد نیاز بدن که طی ساعات روزه داری از بین رفته جبران می شود در صورتی که مصرف سایر شیرینی ها نظیر زولبیا در جبران مواد مغذی بدن بی تاثیر بوده چون حاوی ویتامین و نمک مورد نیاز بدن نیستند بنابراین باید مصرف آنها را تا حد امکان کاهش داد چون حاوی مقدار زیادی شکر و روغن بوده و ضمن اینکه ممکن است پخت این شیرینی ها نیز به صورت بهداشتی انجام نشده باشد.


امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاری مهر " مجاز می باشد.  

رژیم غذایی در ماه رمضان چگونه باید باشد

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی ، فیزیکی ، روحی و اجتماعی به همراه دارد ، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد . بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست ، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است .

به گزارش خبرگزاری مهر، بدن مکانیزم های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه فعال می شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است. اختلالات بوجود آمده دراین ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا ، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است .

افطار

نیاز فوری بدن درهنگام افطار بدست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز برای هر سلول زنده بخصوص سلولهای مغز و اعصاب است . خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند ، لذا هنگام افطار مصرف 3 عدد خرما، یک لیوان آب میوه ، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن، توصیه می شود.

شام

گروه گوشت ( مرغ ، گاو، گوساله، ماهی )

گروه نان وغلات: این گروه منبع خوبی از کربوهیدراتهای مرکب هستند و تامین کننده انرژی ، پروتئین ، مواد معدنی و فیبرهای غذایی می باشند.

گروه لبنیات ( شیر ، ماست ، پنیر و...) شیر و محصلات لبنی منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند که برای حفظ بافت بدن و عملکرد های متعدد فیزیولوژیک ضروری می باشد.

گروه سبزیجات : سبزیجات منبع خوب فیبرهای غذایی ، ویتامین A و سایر مواد شیمیایی گیاهی که آنتی اکسیدان هستند، می باشد این مواد در جلوگیری از سرطان، بیماریهای قلبی ، عروقی و بسیاری از بیماریهای دیگر مفید است.

گروه میوه ها : میوه را بعنوان  آخرین قسمت شام یا فاصله کمی بعد ازشام مصرف کنید تا باعث سهولت هضم غذا شده و از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری کند میوه های ترش ، ویتامین C  بدن را فراهم می کنند میوه ها منبع خوبی از فیبرهای غذایی هستند . میوه ها و مخلوطی از مغزها را می توان بعد از شامل  یا قبل ازخواب مصرف کرد.

سحر

سحری سبک مصرف کنید. نان غله کامل 60-30 گرم  با یک فنجان شیر، 2 تا 3 قاشق چایخوری روغن زیتون یا سایر چربی های غیر اشباع، به سالاد اضافه کرده و مصرف کنید.

توصیه های لازم...

- بین افطار و خواب آب کافی بنوشید تا مانع کم آبی شوید.
- درهنگام شام سبزیجات کافی مصرف کنید و میوه ها را در انتهای غذا مصرف کنید.
- از مصرف زیاده از حد قند و غذاهای شیرین اجتناب کنید.
- از غذاهای تند و ادویه دار اجتناب کنید.
- از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند کوکا، چای و قهوه اجتناب کنید. 3 تا 5 روز قبل از ماه رمضان مصرف این نوشیدنی ها را کم کنید. مصرف ناگهانی کافئین باعث سردرد ، تحریکات خلق و تحریک پذیری می شود.
- از مصرف دخانیات اجتناب کنید اگر نمی توانید سیگار را ترک کنید از چند هفته قبل از ماه رمضان شروع به کاهش تدریجی آن کنید. مصرف سیگار اثرات منفی روی مصرف ویتامین های مختلف ، متابولیتها و سیستمهای آنزیمی بدن دارد.
- تمامی افراد در طول روز به یک ورزش سبک ماننده پیاده  روی نیاز دارند.


امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاری مهر " مجاز می باشد.  

ساحل لاك پشت‌ها

در شبي تاريک در ساحلي ماسه‌اي در کاستاريکا (1) در آمريکاي مرکزي، پديده‌اي شگفت‌انگيز در حال به‌وقوع پيوستن است. داستان مربوط به گونه‌اي از لاک‌پشت‌هاي دريايي به نام لاک‌پشت ريدلي زيتوني (2) است. همانطور که مي‌دانيد لاک‌پشت‌هاي دريايي براي تخم‌گذاري در گروه‌هايي حداکثر چند صدتايي به ساحل مي‌آيند. اما آنچه در ايجا ما را شگفت‌زده مي‌کند، تعداد لاک‌پشت‌هاست. تعدادشان تقريباً باورنکردنيست. ده‌ها هزار لاک‌پشت دريايي به آرامي در حال بيرون آمدن از اقيانوس و حرکت به سوي ساحل هستند. تعداد آنها به حدي است که هنگام حرکت، لاک‌هايشان به همديگر برخورد مي‌کند و صداي آن با صداي سنگين نَفَس‌هايشان و کشيده شدن باله‌هايشان بر روي ماسه‌هاي ساحلي آميخته مي‌شود. در اين شب‌ها ميزان مد دريا بيشينه بوده و سطح آب، بالاتر از شب‌هاي ديگر است.

هر لاک‌پشت پس از خروج از آب، گوشه‌اي از ساحل را انتخاب کرده و با کمک باله‌هاي عقبي خود شروع به حفر يک گودال مي‌کند. اين گودال‌ نوعاً 40 سانتيمتر عمق دارد. پس از اتمام حفاري، کار تخم‌گذاري آغاز مي‌شود. لاک‌پشت زيتوني ماده در هر بار حدود 100 تخم مي‌گذارد. هر يک از اين تخم‌هاي سفيد رنگ هم‌اندازه يک توپ پينگ‌پنگ است. پس از يک استراحت کوتاه، لاک‌پشت‌ها روي حفره‌ها را پوشانده و به سوي اقيانوس بازمي‌گردند. هريک از آنها در مسير بازگشت و رسيدن به آب با تعداد بيشمار لاک‌پشت‌هايي که تازه درحال بيرون آمدن براي تخم‌گذاري هستند مواجه مي‌شود. کل فرآيند تخم‌گذاري از زمان بيرون آمدن از آب تا بازگشت براي هر لاک‌پشت چيزي در حدود 50 دقيقه طول مي‌کشد.

مردم محلي، اين پديده شگفت‌انگيز را آريبادا (3) مي‌نامند. آريبادا به زبان اسپانيولي به معناي "آمدن" است و به آمدن لاک‌پشت‌ها اشاره دارد. تخم‌گذاري گروهي با چنين وسعتي تقريباً تنها مختص اين گونه خاص از لاک‌پشت‌هاي دريايي است. اين پديده تماشايي هر 28 روز يکبار به مدت يک هفته و در شب‌هايي که ماه تقريباً در محاق بوده و مد دريا بيشترين مقدار خود را دارد مشاهده مي‌شود. برخي از اين لاک‌پشت‌ها راه نسبتاً زيادي را از مکزيک يا پرو تا اينجا شنا مي‌کنند تا در اين مکان بخصوص تخم‌گذاري کنند.

پديده آريبادا تنها در چهار منطقه جهان واقع مي‌شود. از اين چهار منطقه، دو منطقه آن يکي اُستيونال (4) و ديگري نانسايت (5) در کاستاريکا است. منطقه سوم در اُآکساکا(6) در مکزيک بوده و منطقه چهارم در اُريسا (7) در کشور هند واقع است. دانشمندان هنوز نمي‌دانند چرا اين لاک‌پشت‌ها فقط اين چهار منطقه را براي تخم‌گذاري انبوه انتخاب مي‌کنند.

هرچند آريبادا در تمامي طول سال هر 28 روز يکبار مشاهده مي‌شود اما وسيع‌ترين آريباداها (به لحاظ تعداد لاک‌پشت‌هايي که به ساحل مي‌آيند) اغلب از اواخر بهار تا اوائل زمستان به‌وقوع مي‌پيوندد. بزرگترين آريباداي ثبت شده تاکنون در نوامبر 1995 در منطقه اُستيونال در کاستاريکا به‌وقوع پيوسته است که در آن و در طول تنها هفت شب، نيم ميليون لاک‌پشت براي تخم‌گذاري به ساحل آمدند!  

 

لاک‌پشت‌هاي دريايي زيتوني در يک نگاه:
- نام لاتين: 
Lepidochelys olivacea
- اندازه لاک‌پشت بالغ:  70 سانتيمتر طول و 65 سانتيمتر عرض محدب لاک
- وزن لاک‌پشت بالغ:  40 کيلوگرم
- سن بلوغ:  حدود 10 سالگي
- تعداد مرتبه تخم‌گذاري هر لاک‌پشت ماده در سال:  2 تا 4 مرتبه
- تناوب دوران‌هاي آريبادا:   هر 28 روز يکبار
 

منبع: Focus, June 2004

” جين‌سينگ “

 

اين گياه در زمره گياهان بومي مناطق شرقي آسيا و شمال آمريكا به شمار مي آيد و  ريشه آن به عنوان دارويي اساطيري، بيش از هزاران سال است كه در ميان مردم كشورهاي چين، كره، تايلند، ويتنام، منچوري و نيز در بين سرخپوستان امريكايي مورد مصرف قرار مي گيرد.

جين سينگ گياهي نيرو بخش بوده و در حفظ سلامتي و هماهنگي فعاليت هاي اساسي و حياتي بدن نقش به سزايي دارد. اين گياه    قرن هاست كه به منظور بهبود عملكرد حافظه، كاهش استرس، درمان ناتواني، سستي و ساير علائم ناشي از فرسودگي و افزايش سن و همچنين براي افزايش طول عمر افراد مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين گياه در دوران گذشته از چنان ارزش والايي در شرق برخوردار بود كه به عنوان مثال در چين تنها امپراطوران حق جمع آوري و نگهداري ريشه هاي آن را داشتند و در دوران هاي بعد نيز به عنوان جزيي جدايي ناپذير از وعده غذايي پادشاهان و امپراطوران به منظور افزايش قواي جسماني، ذهني، و به عنوان اكسير جواني و شادابي جايگاه خود را همچنان حفظ نمود.

جينسينگ را به عنوان يك عامل پيشگيري كننده و نيز ” اعاده كننده و كارا“ به منظور افزايش ظرفيت جسماني و ذهني و رواني  تأئيد كرده و نقش به سزاي آن را به منظور كمك در بهبود عوارضي چون ضعف، ناتواني، از دست دادن تمركز در طول دوره نقاهت مورد توجه قرار داده است. WHO) 1999)

از ساير خواص جينسينگ مي توان به موارد زير اشاره كرد.

1- گشايش ذهن

2- افزايش قدرت جسماني ( نيرومند تر ساختن بدن)

3- بهبود فعاليت حافظه

4- افزايش شادابي و نشاط (‌ به عنوان محرك)

5- افزايش قدرت تحمل و پايداري

6- از بين بردن استرس ها

7- مقابله با پيري و فرسودگي ( عوارض ناشي از افزايش سن)

8- بالا بردن قدرت دفاعي بدن در برابر بيماري ها ( امراض)

9- تقويت سيستم ايمني بدن

10- تنظيم سوخت و ساز و متابوليسم بدن

11- جلوگيري از سردرد

12- درمان بيخوابي و بد خوابي

13- كاهش اثرات منفي ناشي از يائسگي (  تأثيرات تعديل كننده بر عوارض ناشي از يائسگي در خانم ها)

14- بر طرف ساختن يا بهبود مشكلات جنسي در هر دو جنس

15- رفع خستگي، ضعف و بي حالي

16- افزايش قدرت و توان سيستم قلبي و عروقي

17- تنظيم فشار خون ( كاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزايش دهنده فشار خون در صورت پايين بودن آن)

18- تنظيم سطح قند خون بدن ( مشابه بالا)

لازم به ذكر است كه خواص بر شمرده شده قطعاً در ريشه اين گياه وجود دارد و دليل آن به وجود تركيباتي خاص كه از مهمترين آن ها مي توان به دسته اي از تركيبات به نام ginsenoside مي توان اشاره كرد كه بعداً مفصلاً به توضيح آن خواهيم پرداخت. باز مي گردد هر چه ريشه اين گياه مسن تر شود تجمعginsnoside  ها نيز افزايش مي يابد و بدين ترتيب با افزايش تدريجي سن گياه خواص درماني و دارويي ريشه آن نيز افزايش مي يابد. 

ريشه جينسينگ مي تواند بيشتر از صد ها سال زندگي كند. ولي بتدريج تغييراتي در ساختار آن حاصل مي گردد.

اين گياه در حدود سال چهارم از زندگي خود شروع به گل دادن مي كند و پس از سپري كردن حدواً 4 تا 6 سال از عمر خود، ريشه اش، به بلوغ مي رسد جالب  اين كه اهميت اين گياهان در چين تا به حدي است كه صادرات بذر اين گياه ممنوع است و از گياهان تحت حفاظت در اين سرزمين به شمار مي آيند. همچنين در كشور روسيه كندن گونه هايي وحشي اين گياهان غير قانوني ست و در صورت تخلف شرايط خاص خود را دارا مي باشد.

ريشه اين گياهان از چنان جايگاهي در ميان بوميان چيني و درطب سنتي آن دوران بر خوردار بوده اند كه اطباي كهن، از آن به عنوان جزيي لاينفك در همه نسخه هاي تجويزي خود استفاده مي كردند و آن را در درمان هر نوع بيماري مفيد مي دانستند،اين چنين بود كه ريشه هاي آماده شده اين گياه ( پس از طي مراحل تكميلي) توسط خود بيمار به منظور بازيابي سلامت گذشته و از دست رفته و يا توسط افراد سالم براي دستيابي و بهره مندي از خواص بي نظير و شگفت آور اين گياه جويده مي شدند.

شواهد بدست آمده حاكي از آن است كه اين گياهان براي از ميان بردن آثار ناشي از خستگي و ضعفِ قواي ذهني و جسمي موارد استفاده فراواني دارند و نيز براي درمان بيماراني كه از دردهايي در ناحيه سينه شكايت داشتند ( بيماري هاي ريوي) نيز پيشنهاد مي شوند همچنين  اين گياه قادر به از بين بردن تومورها و افزايش طول مدت زندگي افراد مي گردد. مطلب قابل ذكر اينكه با وجود تمام آن چه در مورد خواص درماني اين گياه گفته شد، اين دارو عمدتاً نقش حفاظتي و پيشگيري كننده داشته و كمتر به عنوان علاج قطعي و سريع  ( فوري) در درمان بيماري ها به كار گرفته مي شود و در صورت استفاده مرتب ونسبتاً طولاني مدت قادر به افزايش قواي جسماني و ذهني، شادابي و طول عمر مي گردد.

جينسينگ در دسته گياهان همه ساله و دائمي قرار مي گيرد. بسيار كند رشد بوده و به سال ها وقت براي بلوغ خود نيازمند است. ريشه اي بزرگ و گوشتي داشته و طول آن بهcm 7-5 مي رسد. ضخامت ريشه در حدود  cm5/2-1 مي باشد و بخش اصلي آن حالتي دوكي شكل و معمولاً 2 شاخه در انتها را به خود مي گيرد. معمولاً ريشه چه هاي كوچكي نيز از اطراف آن به سمت خارج رشد       مي كنند. ريشه اين گياهان در بين دوران 3 تا10 سالگي گياه قابل برداشت است و در صورت گذشت ساليان بسيار دراز به تدريج فرسوده شده و تغيير شكل مي دهد و  مي تواند منفذدار و چوبي شود.

محدوده رنگي در بين ريشه اين گياه از زرد بسيار كم رنگ مايل به سفيد تا خرمايي و قهوه اي در انواع آمريكايي آن است. اين گياه به نوبه خود بسيار زيبا و جذاب بوده داراي ساقه اي بر افراشته با ارتفاعي كه مي تواند به يك فوت نيز برسد و برگ هاي سبز رنگ با كناره هاي مضرس، ميوه اي مشابه به تمشك يا شاتوت با تجمع خوشه اي مشابه، به رنگ قرمز روشن در لابلاي برگ هاي نسبتاً پهن و زيباي آن خود نمايي مي كند كه همه اين ها ظاهري بسيار دوست داشتني به اين گياه سودمند بخشيده اند. البته تا كنون استفاده عمده تنها از ريشه اين گياه صورت گرفته است و ساير بخش هاي آن مصارف دارويي ندارند.

اگر چه جينسينگ بيش از 4000 سال است كه مورد استفاده قرار مي گيرد و نام آن به عنوان ارزنده ترين و محبوب ترين گياه در ميان نوشته هاي بدست آمده از 2000 سال پيش در چين قابل رويت مي باشد، اولين بار توسط يك گياه شناس به نام Collinson در سال 1740به جامعه علمي انگليس شناسانده شد.

گذشته از آن استفاده جينسينگ به صورت مدرن تر از قرن 19 همزمان با ارائه مقاله اي از جانب يك كشيش آغاز شد. او كه به عنوان مبلغي مذهبي پا به سرزمين چين نهاده بود پس از آشنايي با فوايد اين گياه اعجاب آور مقاله اي در مورد خواص درماني آن با عنوان ” شرحي در باره گياهي تاتاري با عنوان جينسينگ “ منتشر ساخت كه نقش بسزايي را در شناساندن اين گياه به مردمان ديگر كشورها ايفا كرد.

نام جينسينگ به طيف وسيع و نسبتا ًمتمايزي از گونه هايي با ظاهري متفاوت و خواص درماني نسبتاً گوناگون كه چگونگي پرورش واقليم زيست آن ها نيز تا حدي با يكديگر فرق مي كند، اطلاق مي شود ولي به طور كلي همه اين گياهان در خانواده اي با نام Araliaceae) ) جا مي گيرند. حال در اينجا براي آن كه در يابيم كداميك از اين گياهان را مي توان به عنوان جينسينگ حقيقي بر شمرد به ذكر پاره اي از خواص تعدادي از معروفترين انواع اين گياهان مي پردازيم.

- جينسينگ آسيايي (panax ginsing): كه معمولاً با نام جينسينگ چيني يا كره اي معروف است. اين جينسينگ به عنوان نمونه حقيقي جينسينگ با دارا بودن بيشترين خواص دارويي معرفي شده است. جالب است  بدانيم كه نام اين جنس به معناي علاج كننده عام يا شفاي همه بيماري مي باشد. خود اين نام به تنهايي در بر گيرنده بسياري از توضيحات در مورد خواص فراوان و شگفت آور اين گياه است. در واقع هيچ گياهي را نمي توان يافت كه تا بدين  حد به نامش نزديك شده باشد. اين نوع از جينسينگ مرغوبترين و بهترين نوع جينسينگ محسوب شده و كشت آن به صورت سنتي در كره صورت مي گيرد. اين گياه به علت خواص و توان درماني بالايي كه دارد بسيار مورد توجه است و علاوه بر كره در كشورهاي ديگري از جمله چين، ژاپن، و بسياري ديگر از كشورهاي آسيايي قابل پرورش و كشت مي باشد.

مطلب ديگر اينكه ريشه اين گياه با نام جين – چن (jin-chen) در ميان بوميان چيني معروف است كه اين واژه به معناي آدم نما ( شبيه آدم) بوده و وجه تسميه آن به علت شباهت خاص شكل ظاهري ريشه اين گياهان با هيأت يك انسان است.

- جينسينگ آمريكايي (panax quinquefolius) : اين گياه نسبت به مشابه چيني خود كوچكتر است و در بخش هاي شمالي آمريكا رشد مي كند. جينسينگ آمريكايي توسط سرخپوستان ( مردمان بومي آن مناطق) به منظور درمان بسياري از بيماري ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اين گياه داراي لعاب ( شيره اي ) مشابه شيره گياه شيرين بيان مي باشد كه علاوه بر مواد شيرين موجود در آن برخي مواقع با مقاديري مواد تلخ و نيز انواعي از تركيبات معطر همراه مي باشد.  اين شيره مي تواند بوي ملايمي داشته باشد يا اصلاً بويي نداشته ياشد. موضوع قابل ذكر ديگر در مورد اين گياه آن است كه اين گياه با استقبال بسيار خوبي در آسيا مواجه شده به طوريكه امروزه بيش از 85% جينسينگ كشت داده شده در آمريكا به بازارهاي آسيايي صادر مي گردند. جالب است بدانيدكه هر بوته از اين ريشه ها در سال 1748 به ازاي ا دلار در آمريكا و 5 دلار در چين بفروش مي رسيده ، كه اين خود بيان كننده ارزش بسيار زيادي است كه بازرگانان چيني براي اين گياه قايل مي شدند. اخيراًً كشت اين گياه به صورت انبوه در كانادا نيز رواج يافته است.

-  جينسينگ ژاپني ( panax japonicus) : اين نوع جينسينگ از نظر محتويات فعال مشابه جينسينگ چيني بوده و لي با ميزاني بسيار كمتر.

- جينسينگ  سيبري  (Eleutherococcus senticosus)ً: اين نوع جينسينگ را نمي توان در رده جينسينگ حقيقي به حساب آورد. اين نوع از جينسينگ به عنوان جينسينگ ارزان قيمت و با كيفيت دارويي پايين به فروش مي رسد.

- سَنچي جينسينگ(1)(panax notoginseng)   يا (panax pseudo ginseng) : اين نوع جينسينگ، كاذب نيز خوانده        مي شود و كاملاً با (panax ginseng) كه همان جينسينگ چيني است از نظر قدرت عمل فوايد دارويي و درماني و از نظر موارد استفاده متفاوت است. از جمله موارد درماني كه از اين گياه استفاده مي شود، مي توان به موقف كردن خونريزي و تسكين درد اشاره كرد.

- جينسينگ هيماليايي (panax pseudoginseng subspecies himalaicus) : خواص درماني و دارويي اين نوع جينسينگ در مقايسه با (panax ginseng) بسيار كمتر بوده و هيماليايي ها از آن در درمان كم اشتهايي و موارد سؤهاضمه بهره مي گيرند.

- دارف جينسينگ(2) (panax trifolius) : از انواع نادر جينسينگ آمريكايي به شمار مي آيد و سرخپوستان آمريكايي معمولاً از آن در درمان سردرد، سرفه، سوء هاضمه و ... بهره مي گيرند.

بررسي هاي شيميايي و داروشناسي بر روي اين گياه نشان داده است كه جزء اصلي و ماده شيميايي فعال در

Panax ginseng  ، ماده اي با عنوان جينسينو سايد است.

ريشه اين گياهان حاوي 2 تا 3 درصد از اين مواد مي باشد و تا كنون حدود 30 نوع مختلف آن از ريشه اين گياهان تخليص شده و مورد بررسي قرار گرفته است. قابل ذكر آن كه فعاليت دارويي هريك از اين جينسينوسايدها مي تواند به تنهايي در تفبل با جينسينوسايد ديگر قرار بگيرد.( به صورت مخالف هم عمل كنند)

براي مثال، دو جينسينوسايد  Rb1 و Rg1 را مي توان مورد بررسي قرار داد: يكي از آن ها به عنوان عامل بازدارنده و ديگري در نقش عاملي فعال ساز بر سيستم عصبي تاثيرگذار مي باشند. چنين تاثيرات متمايز و متقابلي مي تواند موجب فراهم آوردن خواص خارق العاده و گوناگون دارويي و درماني در گياه جينسينگ باشد؛ خواصي كه در تنظيم و ايجاد هماهنگي در ارگان هاي مختلف بدن مي توانند نقش موثري داشته باشند.

” پنسين “ نيز تركيب ديگري است كه در جينسينگ يافت شده و موجب كاهش قند خون مي شود و تركيبي مشابه انسولين دارد.

ساليسيلات اسيد و انيليك اسيد موجود در جينسينگ عامل خواص آنتي اكسيدان در اين گياه بوده و مي توان از آن براي مقابله با فرسودگي سود جست.

علاوه بر آن چه ذكر شد، جينسينگ داراي تركيباتي مشابه هورمون ها و پايين آورنده هاي كلسترول خون است. ريشه اين گياه مي تواند موجب اتساع عروق گشته و خواصي چون ضد افسردگي و ضد اضطراب را به دنبال داشته باشد.

عصاره جينسينگ و جينسينوسايد هاي موجود در آن موجب افزايش قدرت حافظه و يادگيري شده و نيروي جسماني را بالا مي برد. مصرف اين گياه، باعث مقاومت در برابر بيماري ها و عفونت ها شده و افزايش متابوليسم و كاهش تري گليسريدها را در صورت بالا بودن HDL خون به دنبال دارد.

تركيبات استروييدي موجود در جينسينگ همچون (Panaxtriol) شباهت زيادي با استروييد هاي آنابوليك طبيعي بدن داشته و از اين رو مصرف اين گياه را براي قهرمانان و ورزشكاران ( بدنسازي) ايده آل مي سازد.

بهتر است مصرف اين گياه در طول دوران بارداري متوقف شود.

اخيرا كشف شده است كه ژرمانيوم موجود در ريشه جينسينگ داراي اثرات قوي دي هيدروژني است و از اين روبراي فعاليت هاي اصلي بدن و ارگان هاي آن مثل كبد، مفيد مي باشد.

ميزان مورد استفاده : 1 الي 5 گرم از ريشه جينسينگ به صورت روزانه براي بيش از  ماه توصيه مي شود.

تا كنون عوارض جانبي شناخته شده اي براي مصرف اين چنيني اين گياه گزارش نشده است.

طريقه مصرف جينسينگ :

ريشه خشك شده اين گياه سال هاست كه مورد استفاده خوراكي افراد قرار مي گيرد. اين ريشه خشك شده

مي تواند به تنهايي به صورت دم كرده ( جوشانده و چاي ) يا به عنوان بخشي از يك نوشيدني دم شده گياهي همراه با ساير گياهان و يا حتي به صورت افزودني به سوپ يا به شكل قرص مورد مصرف قرار بگيرد. اما    رايج ترين شكل استفاده از آن، به صورت دم كرده و چاي يا به صورت عصاره ( شيره ) مي باشد.

هم چنين ريشه خشك شده اين گياه مي تواند به تنهايي يا همراه با ساير مواد غذايي چون عسل، مورد استفاده

قرار گيرد. پودر ريشه اين گياه را مي توان به ساير غذاها اضافه كرده يا به صورت كپسول هايي درآورد و در طول روز از آن ها استفاده كرد.

تهيه چاي جينسينگ:

براي تهيه چاي جينسينگ، ميزان مناسبي  آب را بجوشانيد و ترجيحا اين كار را در ظروف غير فلزي همچون قوري هاي لعابي يا چيني انجام دهيد. مقداري از ريشه خشك شده را به آن اضافه كنيد ( در حدود 3-1 گرم ) سپس شعله را كم كرده و اجازه دهيد تا به مدت 20 تا 30 دقيقه بجوشد. در صورت تمايل مي توانيد بيشتر از اين مدت نيز آن را بجوشانيد تا جايي كه آب به نصف مقدار اوليه اش برسد.

حال صبر كنيد تا چاي كمي سرد شده و دماي آن به دماي اتاق برسد. ( اين توصيه اي است كه در طب سنتي چين به آن اشاره شده و پيشنهاد شده است كه چاي با حرارت ولرم و ملايم نوشيده شود) بهتر است كه در روز، 1 يا 2 فنجان از اين چاي بنوشيد. چاي را مي توان براي هفته ها در يخچال نگهداري كرد و براي استفاده مجدد، بر روي گاز يا ماكروويو به حرارت مطلوب رساند.

ريشه ها را مي توان به صورت قطعه قطعه استفاده كرد. توجه شود كه ريشه ها در هنگام تهيه چاي و نيز تا پايان مرحله خنك شدن بايد در داخل قوري باقي بمانند.

روش دم كردن ريشه كمك مي كند تا ريشه نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر اين مي توان با قرار دادن تعدادي از آن ها در ماكروويو نرم و قابل برش شان كرد. دقت كنيد كه ريشه ها هنگام گرم كردن، نسوزند. مي توانيد آن ها را به تنهايي يا همراه عسل ميل كنيد.

ميزان 1 تا 2 گرم پودر جينسينگ خالص و مرغوب ( با كيفيت عالي ) در روز توصيه شده است. يا اين كه    قطعه اي از ريشه آن را به اندازه يك سكه، مورد استفاده قرار دهيد.

سرخپوستان در هنگام طي مسافت هاي طولاني، اين ريشه ها را براي رفع گرسنگي مي جوند و به اين ترتيب از خواص سرشار آن نيز بهره مند مي شوند.

معمولا توصيه مي شود كه از خود ريشه جينسينگ يا شيره آن به جاي خريداري كپسول يا چاي هاي بسته بندي شده آن استفاده شود چرا كه خريداري ريشه تضمين بر كيفيت چيزي است كه در اختيار داريد در صورتي كه بسياري از كپسول هاي جينسينگي كه اكنون در بازار يافت مي شوند حاوي جينسينگ خالص نبوده و حتي ممكن است مقادير بسيار نا چيزي جينسينگ داشته باشند. همچنين آن دسته از كپسول هايي هم كه با اطمينان حاوي جينسينگ هستند معمولادر دسته اي جاي مي گيرند كه در تهيه آن ها از ريشه چه ها و ريشه هاي جوان استفاده شده است و بنابراين خواص چنداني نخواهند داشت. همچنين عصاره جينسينگ نيز از موارد بسيار متداول كاربردي آن در چين مي باشد كه در تهيه آن از كل ريشه به جاي جداسازي بخش ها ويا تركيبات خاصي ازآن مورد استفاده قرار مي گيرد ( در واقع همه تركيبات كل ريشه در عصاره آن نيز يافت مي شود).

اين عصاره بصورت چكيده اي كامل در مقابل آن چيزي است كه غربيان معمولاً از تقطير و عرق گيري گياهان دارويي به دست مي آورند و  بسيار كاراتر مي باشد، چرا كه با عمليات تقطير و به نحوي خالص سازي و حذف برخي تركيبات كه ممكن است ناشناخته بوده و در نحوه عمل ساير تركيبات نقش داشته باشند تا حدي از خواص اصلي گياه كاسته خواهد شد در صورتي كه در اين جا اين شيره و عصاره حاوي همه تركيبات موجود در ريشه اصلي بوده و بنابراين قادر است تا با بهترين توان، عمكردهاي خود را به انجام برساند.

تفاوت جينسينگ قرمز و سفيد:

در هنگام برداشت جينسينگ به طور طبيعي سفيد رنگ بوده و بر اساس اعمال روش هاي بعدي كه در طي آن جينسينگ خشك مي شود، رنگ بعدي آن حاصل مي گردد.

در دوران باستان جينسينگ قرمز به جينسينگي اطلاق مي شد كه پس از عمليات خشك شدن در برابر نور آفتاب به دست مي آمد. ولي در دوران مدرن جينسينگ قرمز معمولاً طي پروسه بخار دادن كه تأثير مشابه اي را بر روي رنگ آن مي گذارد حاصل مي شود. در هر دو صورت اين تغيير رنگ در نتيجه كارامليزه شدن قندهاي موجود  در ريشه اين گياه اتفاق مي افتد. به نظر مي آيد كه تفاوت چنداني ميان ريشه خشك شده در آفتاب يا بخار داده شده جينسينگ ( جينسينگ قرمز) با ريشه معمولي جوشانده شده آن ( جينسينگ سفيد) در خواص، وجود نداشته باشد.

چند نكته:

جينسينو سايد با نام علمي  Saponins  Tri pterpenoid و در برخي مواقع نيز با نام panaxoside در ريشه جينسينگ شناخته مي شود.

- Saponin ها داراي خواص ديگري چون تب بر بودن، ضد تشنج بودن و تنظيم قند و كلسترول خون را نيز دارا مي باشند.

- ريشه هاي جينسينگ فقط در فصل پاييز جمع آوري مي شوند چرا كه فقط دراين حالت است كه مي توانند حالت گوشتي و ظاهر مناسب و مطبوع خود را حتي پس از خشك شدن نيز حفظ كنند.